loader
Porady

Jak często wymieniać filtry w samochodzie?

Nie chodzi tu o codzienne jeżdżenie samochodem, mycie go, czy tankowanie na stacji. To także dbanie o jego stan techniczny i regularne serwisowanie. Dotyczy to przede wszystkim popularnych części eksploatacyjnych do samochodów. Należą do nich klocki i tarcze hamulcowe, bębny, szczęki, filtry i inne. To właśnie one są najczęściej wymieniane. Odpowiadają one za oczyszczanie powietrza i płynów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania układu napędowego. Jakie rodzaje filtrów znajdują się w silniku samochodu? Jak często należy je wymieniać? O tym właśnie będzie traktował dzisiejszy artykuł.

Filtry samochodowe - rodzaje

Filtry to jedna z najpopularniejszych części samochodowych. To właśnie niskie interwały wymiany, jakie producenci pojazdów nakładają na filtry, tłumaczą ich popularność. Jakie filtry można znaleźć we wnętrzu samochodu? Poniższe filtry znajdują się w większości samochodów:

  • Filtr powietrza.
  • Filtr oleju.
  • Filtr paliwa.
  • Filtr kabinowy (pyłkowy).

Do każdego samochodu dołączany jest przynajmniej jeden filtr z tej grupy: filtr oleju i filtr powietrza. Filtry kabinowe, zwane również filtrami przestrzeni pasażerskiej, zostały dodane do wyposażenia fabrycznego samochodu stosunkowo niedawno. Jednego nie znajdziemy w starszych samochodach, takich jak Fiat Seicento. Niespodzianka, nie wszystkie samochody mają wymienne filtry paliwa. Jest to jeden z najważniejszych elementów układu paliwowego i zazwyczaj znajduje się wewnątrz zbiornika.

Co to jest filtr powietrza?

Filtr powietrza jest pierwszym rodzajem filtra, który jest stosowany w silnikach spalinowych. Jaka jest rola filtra powietrza? Jak widać, podstawową funkcją filtra powietrza jest usuwanie wszelkich zanieczyszczeń z powietrza w silniku. Są to między innymi pyłki, cząstki kurzu, zanieczyszczenia drogowe, a także woda. Ma to kluczowe znaczenie dla tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania. Ta część odpowiada za sprawne działanie jednostki napędowej. Budowa filtra powietrza jest prosta. W skład filtra wchodzi zazwyczaj gumowa lub plastikowa rama, dodatkowa tkanina filtracyjna oraz papierowy element filtracyjny. Filtry te mogą być również wyposażone w metalową siatkę, która zapewnia sztywność całej konstrukcji. Należy pamiętać, że element filtracyjny umieszcza się w stelażu, aby mógł on odfiltrować zasysane powietrze. Elementy te są zazwyczaj dwuczęściowe.

  • Filtry kształtowe (cylindryczne i stożkowe).
  • Wkłady filtracyjne (panelowe, pierścieniowe)

Jak często należy wymieniać filtr powietrza?

Filtr powietrza silnika jest najczęściej wymienianym elementem tego pojazdu. Zaleca się jego serwisowanie co 15-40 tys. km lub co najwyżej raz w roku, co jest zalecane przez producentów samochodów. W praktyce większość kierowców serwisuje filtr w momencie sezonowej wymiany oleju i filtra oleju, czyli po przejechaniu 15-30 tys. kilometrów. Zalecamy wymianę filtra w ostatnim interwale. Jeśli mieszkasz na obszarach o wysokim poziomie zanieczyszczenia powietrza, zalecamy wymianę filtra jeszcze częściej. Pamiętaj, że filtr powietrza silnika to jego płuca. Zapchanie może zmniejszyć wydajność jednostki, co wpłynie również na zużycie paliwa.

W jakim celu stosuje się filtr oleju?
Filtr oleju jest ważnym elementem silnika samochodowego. Filtruje on olej silnikowy z wszelkich zanieczyszczeń, które mogą wynikać z eksploatacji i konserwacji jednostki napędowej. To właśnie dzięki niemu olej silnikowy zachowuje więcej swoich pierwotnych parametrów. Wpływa to w znacznym stopniu na sprawność i zużycie jednostki napędowej. Na rynku dostępne są dwa rodzaje filtrów oleju do nowoczesnych samochodów:

  • Filtr oleju.
  • Wkład filtra oleju.

Podzespół zwany wkładem filtra oleju składa się z cylindrycznej ramki z tworzywa sztucznego, na której umieszczony jest specjalnie uformowany materiał filtracyjny. Filtr tego typu umieszczany jest bezpośrednio w jednostce napędowej lub w specjalnej obudowie, która jest do niej przymocowana. Filtry te najczęściej stosowane są w samochodach zasilanych olejem napędowym. Jednak w dzisiejszych czasach nie ma już takiego rozwiązania. Filtr oleju w puszce ma kształt metalowej puszki, z gwintowanym otworem u góry. Można go przymocować bezpośrednio do silnika, korzystając z jego pomocy. Zawiera materiały i komory filtracyjne, a także zawór zwrotny.

Nie jesteś pewien jak wybrać olej? Ten artykuł pomoże Ci wybrać odpowiedni olej. Na co powinieneś zwrócić uwagę?

Jak często powinieneś wymieniać filtr oleju?

Filtr oleju jest najczęściej wymienianym elementem spośród wszystkich filtrów. Zwykle serwisuje się go wraz z olejem silnikowym po przejechaniu 10-30 tysięcy kilometrów, czyli przynajmniej raz w roku. Niektóre firmy olejowe i producenci samochodów dopuszczają dłuższe odstępy czasu. Nie zaleca się jednak wymiany oleju i filtra rzadziej niż co 30 tysięcy kilometrów. Zapewni to maksymalną wydajność silnika.

W jakim celu stosuje się filtr paliwa?

Kierowcy często pomijają filtr paliwa podczas jazdy samochodem. Często jest to robione nieprawidłowo. Element ten oczyszcza paliwo (benzynę, olej napędowy) z wszelkich zanieczyszczeń. Wbrew pozorom paliwo, które zasila nasz samochód nie jest całkowicie czyste. Może zawierać wodę, a także zanieczyszczenia z transportu lub przechowywania. Możliwe jest również zanieczyszczenie benzyny lub oleju napędowego w samochodzie. Może to nastąpić w wyniku wewnętrznej degradacji zbiornika paliwa lub... zanieczyszczonego filtra paliwa. Może to prowadzić do poważnych konsekwencji, jeśli pozwoli się na gromadzenie zanieczyszczeń w zbiorniku paliwa. Zatkanie wtryskiwaczy paliwa może prowadzić do poważnych konsekwencji. Może to być kosztowne do naprawy. Obecnie istnieją cztery rodzaje filtrów paliwa zainstalowane w pojazdach.

  • Filtr paliwa liniowy.
  • Wkład filtra paliwa.
  • Filtr do paliwa w puszce.
  • Filtr paliwa zintegrowany z pompą

Kiedy należy wymienić filtr paliwa?

Filtr paliwa jest najczęściej wymienianym elementem tego typu. Okresy jego wymiany zwykle przekraczają 100 tys. km. W przypadku samochodów, które posiadają filtr pompy paliwa, interwał ten może zostać wydłużony do 240 tys. km. Silniki Diesla, które są szczególnie wrażliwe na zmiany jakości paliwa, powinny mieć wymieniane filtry częściej (co 30 tys. km). Elementy filtra paliwa powinny być wymieniane mniej więcej co drugą wymianę oleju.

Filtr kabinowy - filtr przestrzeni pasażerskiej

Silnik nie jest filtrem pyłkowym. Jego podstawową funkcją jest oczyszczanie powietrza w przedziale pasażerskim. Filtry te chronią pasażerów samochodu przed spalinami i pyłkami, a także zanieczyszczeniami drogowymi i smogiem. Zbudowane są z konstrukcji panelowej, u podstawy której znajduje się specjalna tkanina filtracyjna. Producenci części wykonują również ulepszone wersje, które zawierają węgiel aktywny i włókninę. Obecnie w sprzedaży dostępne są trzy rodzaje filtrów kabinowych:

  • Standardowe (papierowe) filtry kabinowe.
  • Filtry kabinowe węglowe przeciwpyłowe.
  • Filtry kabinowe antysmogowe.


Jak często należy wymieniać filtr pyłkowy?

Jeśli Twój samochód posiada klimatyzację, najlepiej wymieniać filtr kabinowy przynajmniej raz w roku. To samo dotyczy pojazdów, które nie mają klimatyzacji. Zaleca się częstszą wymianę klimatyzacji, jeśli mieszkasz na obszarach o wysokim poziomie zanieczyszczeń. Jest to niezbędne, aby skutecznie wychwytywać alergeny takie jak smog, spaliny i inne zanieczyszczenia miejskie.

Oto najpopularniejsi producenci filtrów samochodowych

Filtry samochodowe stanowią duży segment rynku motoryzacyjnego. Elementy te są tak rozpowszechnione, że oferują je nie tylko firmy specjalizujące się w produkcji części samochodowych. Elementy te wytwarzane są również przez firmy, które specjalizują się w produkcji i sprzedaży tych elementów. Bosch, Knecht (Mahle), Filtron (Man Filter), Kamoka, czy Mann Filter to jedne z najbardziej znanych marek filtrów oleju, paliwa i kabinowych. Od wielu lat liderem jest firma K&N, która specjalizuje się w wysokowydajnych filtrach sportowych.