Jak wyczyścić podsufitkę w samochodzie
Każdy chce, aby jego samochód wyglądał jak...
Gdy pierwsze jesienne liście znajdują drogę do ziemi poniżej, przygotowujemy się na mniejszą liczbę godzin dziennych, silniejsze wiatry i niższe temperatury. Chociaż zima może wciąż wydawać się odległa, są szanse, że pierwszy płatek śniegu spadnie szybciej niż moglibyśmy się spodziewać. I choć można już spokojnie wyciągnąć zimowe płaszcze, szaliki i rękawiczki, to jeśli chodzi o zimowanie pojazdu, trzeba poczynić nieco więcej przygotowań.
Oto 10 przydatnych wskazówek, jak przygotować samochód na zimną porę roku, aby zapewnić, że będzie działał sprawnie i nie zawiedzie Cię.
Tak bardzo jak nienawidzisz zatkanego nosa w okresie zimowym, twój samochód ma gorzej, jeśli chodzi o zatkany filtr. Tak jak używasz swojego nosa do pobierania powietrza z otoczenia i swoich nerek do filtrowania odpadów i dodatkowych płynów, Twój samochód korzysta ze swoich filtrów mechanicznych, aby utrzymać silnik w czystości i płynności.
Wymiana filtrów zapewni silnikowi lepszą jakość powietrza, paliwa i oleju na nadchodzący zimny sezon. Oprócz filtra oleju, zaleca się również wymianę oleju silnikowego. W przypadku starszych pojazdów można nawet zdecydować się na olej o niższej lepkości na zimno, dzięki czemu silnik napotka mniejszy opór tarcia podczas rozruchu na zimno, co poprawi żywotność akumulatora.
Możesz zapytać, co lepkość oleju ma wspólnego z żywotnością akumulatora? Po przekręceniu kluczyka w stacyjce lub naciśnięciu przycisku startu, rozrusznik silnika pobiera energię z akumulatora, aby obracać wałem korbowym i pozwolić silnikowi na wejście na obroty. Jeśli opór w cylindrach i czopach wału korbowego jest mniejszy, rozrusznik potrzebuje mniej energii, a tym samym akumulator jest mniej obciążony.
To może brzmieć sprzecznie z intuicją. Dlaczego miałbyś tak bardzo dbać o układ chłodzenia, kiedy na zewnątrz jest już zimno? Cóż, nawet gdy temperatura spada poniżej zera, ważne jest, aby mieć prawidłowo działający układ chłodzenia. Główne zagrożenie pojawia się wtedy, gdy Twój samochód przez noc siedział w garażu, a rano trzeba go uruchomić.
Kiedy zbliża się zima, konieczne jest spuszczenie płynu chłodniczego z chłodnicy i rur chłodzących i zastąpienie go takim, który ma niższą temperaturę zamarzania. W sklepach motoryzacyjnych dostępne są płyny chłodnicze przeznaczone do stosowania zimą; należy tylko upewnić się, że wybrano taki, który jest kompatybilny z silnikiem.
Jeśli płyn chłodniczy zamarznie w układzie chłodzenia Twojego samochodu, istnieje duża szansa, że pompa płynu chłodniczego nie będzie w stanie obracać się i przemieszczać płynu podczas uruchamiania pojazdu. W związku z tym jej granulki pękną, a kawałki metalu mogą przedostać się do układu chłodzenia, powodując rozległe uszkodzenia węży i chłodnicy.
Podsumowując, kiedy nadejdzie zima, wymień swój letni płyn chłodzący na odpowiedni zimowy płyn przeciw zamarzaniu i sprawdź, czy nie ma żadnych wycieków wokół układu chłodzenia.
Jeśli jest jedna rzecz, którą absolutnie chcesz mieć podczas zimy, to jest to system ogrzewania. Nie ma nic równie dobrego, jak wsiadanie do samochodu po tym, jak siedzi w mroźnym wietrze i rozkoszowanie się ciepłem płynącym z otworów wentylacyjnych samochodu.
Jednak, aby zapewnić sobie ciepło i ciepło wewnątrz samochodu, kiedy jest to najważniejsze, musisz upewnić się, że ogrzewanie samochodu działa prawidłowo, zanim nadejdzie zima.
Istnieją dwa rodzaje systemów grzewczych w każdym pojeździe: chłodzący silnik i elektryczny. Starsze samochody często wykorzystują podgrzewany płyn chłodzący wychodzący z silnika, aby przekierować ciepło do kabiny. Płyn chłodzący pokonuje dodatkową drogę zanim dotrze do chłodnicy samochodu i przechodzi przez mniejszy wymiennik ciepła w pobliżu deski rozdzielczej. Ciepło jest następnie wydmuchiwane z wymiennika ciepła przez kanały powietrzne w desce rozdzielczej i dalej przez otwory wentylacyjne samochodu.
Ogólna konserwacja nagrzewnicy wymaga sprawdzenia wtórnej drogi płynu chłodzącego, jak również wymiennika ciepła pod kątem ewentualnych wycieków lub korków. Jeśli płyn chłodzący ma ciągłe, wolne od wycieków środowisko i wentylatory działają prawidłowo, Twój samochód jest dobry, aby przejść.
Nowoczesne samochody są wyposażone w dodatkowy system ogrzewania, który wykorzystuje energię elektryczną przepływającą przez element grzewczy do ogrzania kierowcy lub pasażerów. Podgrzewane fotele i kierownice są również powszechne w pojazdach elektrycznych, gdzie bardziej energooszczędne jest ogrzewanie ich, a nie całej kabiny.
Należy sprawdzić, czy fotele grzeją się prawidłowo i czy na desce rozdzielczej nie ma żadnych lampek ostrzegawczych dotyczących ich funkcjonalności. Jeśli wystąpi jakakolwiek usterka w podgrzewanych siedzeniach samochodu, zaleca się poprosić o profesjonalną pomoc w zdiagnozowaniu i naprawie problemu, zanim nadejdzie zima.
Prawdopodobnie jedną z najbardziej irytujących rzeczy o zimie jest to, że dostajemy coraz mniej światła dziennego. Istnieje duża szansa, że będziesz wyjeżdżał do i z pracy, gdy jest już ciemno, nie dostając szansy na cieszenie się odrobiną słońca. A jeśli uda Ci się wyjść z pracy wcześniej, może Cię przywitać duża dawka mgły na drodze.
Dla bezpieczeństwa Twojego i innych uczestników ruchu drogowego kluczowe jest, aby światła Twojego samochodu były w pełni sprawne. Wykonaj ogólną kontrolę systemu oświetlenia swojego pojazdu. Sprawdź czy działają światła mijania i drogowe na obu reflektorach, sprawdź sygnały, światła tylne i przeciwmgielne. Jeśli szkło reflektorów jest zamglone, dobrym pomysłem może być zakup zestawu do renowacji reflektorów lub poproszenie profesjonalisty o wypolerowanie go za pomocą polerki. Możesz być zaskoczony, jak wiele oświetlenia można stracić z powodu tego powszechnego problemu.
Bycie widocznym jest szczególnie ważne w warunkach słabego oświetlenia, mgły i burzy. Nie pozwól, aby niesprawne światła zaskoczyły Cię tej zimy.
Akumulator jest źródłem wszystkich głównych funkcji Twojego samochodu. Energia elektryczna jest potrzebna wszędzie, od uruchomienia silnika do obsługi kierunkowskazów, słuchania radia, pracy wycieraczek lub opuszczania szyb.
W zimne zimowe poranki rozrusznik Twojego samochodu będzie pobierał ogromne ilości energii z akumulatora, aby uruchomić silnik. Jeśli masz silnik Diesla, to jeszcze więcej mocy wymagają świece żarowe, aby rozgrzać i zapalić mieszankę paliwową w komorze spalania.
Zdrowy akumulator zapobiegnie wielu problemom podczas zimy. Zleć sprawdzenie akumulatora w swoim samochodzie w profesjonalnym serwisie. Jeśli akumulator jest dość stary, istnieje szansa, że nie będzie w stanie utrzymać odpowiedniej ilości ładunku, zwłaszcza w zimną zimową noc, co sprawi, że rano Twój samochód nie będzie nadawał się do użytku.
Jeśli musisz wymienić swój stary akumulator, wybierz taki, który ma dużą liczbę amperów rozruchu w niskich temperaturach (CCA), ponieważ będzie działał lepiej podczas uruchamiania zimnego silnika.
Opony tworzą jedyne 4 powierzchnie styku pomiędzy samochodem a drogą. Każda część mocy jest przenoszona z silnika na podłoże za pośrednictwem opon. A kiedy zimą jest ślisko, chcesz mieć pewność, że masz odpowiednie opony, aby sprostać wyzwaniu.
Opony nie są wieczne. W miarę upływu kilometrów bieżnik zużywa się i dochodzi do punktu, w którym konieczna jest jego wymiana. Opony całoroczne mogą być używane zarówno latem, jak i zimą. Jeśli jednak jeździsz na oponach letnich, musisz zmienić je na zimowe przed nadejściem zimnej pory roku, chyba że chcesz wylądować w rowie na śniegu i lodzie. Opony zimowe charakteryzują się bardziej miękką mieszanką i specjalnie zaprojektowanymi wzorami nitek, aby osiągnąć wyższą przyczepność i szybciej odprowadzać śnieg, oblodzoną breję i wodę.
Wybieranie droższych opon klasy premium zamiast tanich opon budżetowych opłaci się pod względem trwałości, prowadzenia i osiągów w warunkach niskiej przyczepności. Opony premium marki własnej mogą skrócić drogę hamowania na śniegu i lodzie nawet o 20% w porównaniu z oponami budżetowymi.
Jeśli znajdujesz się na obszarze, gdzie spodziewane są obfite opady śniegu lub lodu, możesz również rozważyć zakup zestawu łańcuchów na opony, aby zwiększyć swoją trakcję i wyjść z sytuacji poślizgu.
Ciśnienie w oponach jest jednym z najbardziej pomijanych czynników, jeśli chodzi o uzyskanie optymalnej przyczepności w każdych warunkach drogowych. Producenci samochodów podają zakresy ciśnienia dla każdego modelu w zależności od stopnia załadowania samochodu (tj. liczby pasażerów, bagażu). Wartości ciśnienia w oponach można zazwyczaj znaleźć na wewnętrznej stronie klapki paliwa lub na słupkach A.
Przy pompowaniu opon należy zawsze stosować się do zaleceń producenta. Jednak podczas jazdy w warunkach zimowych zaleca się obniżenie ciśnienia do dolnej granicy zalecanego zakresu, aby skorzystać z większej powierzchni styku opony z podłożem, a tym samym większej przyczepności.
Jeśli uzyskanie przyczepności i ruszenie do przodu może stanowić wyzwanie w zimie, to bezpieczne zatrzymanie samochodu bez odpowiedniego przygotowania może być jeszcze bardziej zniechęcające.
Oto, co należy zrobić, aby przygotować hamulce do zimy. Po pierwsze, sprawdź, czy klocki i tarcze hamulcowe nie wykazują oznak nierównomiernego zużycia. Jeśli tak jest, powinieneś rozważyć ich wymianę. W przeciwnym razie upewnij się, że na klockach pozostało wystarczająco dużo materiału ciernego, aby przetrwać zimę.
Po drugie, sprawdź płyn hamulcowy. Płyny hamulcowe są higroskopijne, co oznacza, że absorbują wilgoć z powietrza. Wilgoć zamienia się w wodę, a woda w układzie hamulcowym oznacza kłopoty. Po pierwsze, pedał hamulca będzie wydawał się gąbczasty, a po drugie, istnieje szansa, że płyn zamarznie podczas bardzo niskich temperatur, czyniąc hamulce bezużytecznymi.
Jeśli wymieniasz płyn hamulcowy w swoim samochodzie, pamiętaj, aby użyć wysokiej jakości, kompatybilnego zamiennika. Większość nowoczesnych pojazdów używa płynu SAE 4 lub SAE 5.1.
Szyby Twojego samochodu stanowią cienką, ale istotną barierę pomiędzy Tobą a zagrożeniami zimowymi, takimi jak ujemne temperatury, śnieg, lód i gruz. Pęknięta szyba lub okna zmniejszają ogólną integralność strukturalną szkła, czyniąc je podatnym na awarię.
Jest mało prawdopodobne, że przednia szyba nagle wybuchnie w jednym kawałku z powodu ekstremalnego zimna, ale istniejące pęknięcia mogą rozszerzyć swój zasięg i spowodować problemy z widocznością. Zaleca się sprawdzenie przedniej szyby i szyb bocznych pod kątem ewentualnych pęknięć lub odprysków, a następnie naprawienie ich przed nadejściem zimy.
Czasami rzeczy pójdą źle, bez względu na to, jak dobrze się przygotujesz. Nawet jeśli wdrożysz wszystkie powyższe zalecenia, nadal powinieneś brać pod uwagę szansę utknięcia podczas jazdy w ciężkich zimowych warunkach.
To właśnie tutaj przydaje się Twoja ostatnia linia obrony: zestaw awaryjny. Spakuj pudełko z ciepłym kocem, latarkami, dodatkowymi bateriami, niepsującymi się przekąskami, wodą, rękawiczkami i apteczką. Pamiętaj, aby mieć ją schowaną w samochodzie i dostępną z wnętrza pojazdu.
Stary Człowiek Zima nadchodzi! Zrób wszystko, aby Twój samochód był przygotowany na nadchodzącą zimną porę roku. Zastosuj się do powyższych wskazówek i przejdź przez zimę bez problemów. Jak mówi przysłowie, powinniśmy mieć nadzieję na najlepsze, ale przygotować się na najgorsze.
Handel używanymi samochodami w Polsce jest popularną i często jedyną formą poszukiwania...
Czytaj więcejPOWRÓT DO: Blog Zero to 60 Times Muscle Cars 1969 COPO Camaro - rzadka bestia 1969...
Czytaj więcejPOWRÓT DO: Blog Zero to 60 Times Samochody elektryczne Rivian R1T - doskonały...
Czytaj więcejKażdy chce, aby jego samochód wyglądał jak...
Niewiele rzeczy jest tak irytujących jak...
Dbamy o wydajność Twojego samochodu i Twoje...