loader
Recenzje

2018 Jeep Grand Cherokee Trackhawk

Czas okrążenia Nurburgring, obecna skala osiągów motoryzacyjnych, są głównie próbowane przez hot-hatche, coupe i czasami beefed-up sedanów. Nie oczekujesz, że SUV będzie w stanie poradzić sobie z zakrętami i przyspieszyć na tyle, by uzasadnić śledzenie go. Wejdź do Jeepa Grand Cherokee Trackhawk 2018. Ma "track" w nazwie, więc wiesz, że to oznacza biznes. Uwielbiamy Grand Cherokee SRT z jego sporą dawką mocy, ale jeśli chodzi o szaleństwo, to Trackhawk wychodzi na prowadzenie.

Szczerze mówiąc, słysząc "707 KM" i "SUV" w tym samym zdaniu, każdy ma wystarczający powód, aby rzucić w Twoją stronę zmrużone spojrzenie. Jednak oto mamy to; najpotężniejszy SUV w Ameryce (jak dotąd). Wykorzystując nieco zmodyfikowaną wersję doładowanego Hellcat V8, Jeep Grand Cherokee Trackhawk robi odważne wrażenie swoimi rozmiarami, agresywną stylizacją, a przede wszystkim zastraszającą mocą.

To niemalże sleeper

Na pierwszy rzut oka niewiele wskazuje na moc zbliżoną do supersamochodu. Wygląd zewnętrzny Jeepa Trackhawk 2018 jest dość podobny do SRT, które widzieliśmy w okolicy od zeszłego roku.

6-tłoczkowe żółte zaciski Brembo w Trackhawk są jednym z bardziej oczywistych sygnałów, że nie jest to "przeciętny" Jeep. W końcu potrzebujesz odpowiedniej siły hamowania, aby dorównać stadu siedzącemu pod maską. Zaciski zaciskają dwustronne tarcze dla lepszego hamowania i odprowadzania ciepła. Ten potężny SUV o masie ponad 5000 funtów potrzebuje całej siły hamowania, jaką może uzyskać i ta siła jest z pewnością zapewniona.

W przeciwieństwie do SRT, światła przeciwmgielne zostały zastąpione kratkami kierującymi powietrze do chłodnicy oleju po stronie pasażera i wlotu zimnego powietrza po stronie kierowcy. Przeprojektowana została także maska i nowy wzór reflektorów. W miarę przesuwania się w stronę boku Jeepa, wzrok może przykuć plakietka "Trackhawk" starannie umieszczona w pobliżu dolnej prawej części podnoszonej bramy, choć tylko entuzjaści będą mogli wiedzieć, jak wyjątkowa jest to plakietka. Jest też subtelny napis "Supercharged" umocowany tuż pod tabliczką Grand Cherokee na przednich drzwiach.

Gdy w końcu docieramy do tyłu SUV-a, zmieniona warga zderzaka skrywa poczwórne wydechy, które są nieco skromnych rozmiarów. Jest ku temu naprawdę dobry powód, do którego przejdziemy wkrótce.

Cena wyjściowa Jeepa Grand Cherokee Trackhawk 2018 wynosi zaledwie 5 dolarów i jest niższa od 87 000 dolarów, ale można ją łatwo podbić do 6-cyfrowej wartości, dodając znaczną liczbę dodatków. Na przykład, można zdecydować się na 5.000 dolarów skórzane wnętrze z logo "Trackhawk" wstawione na przednich siedzeniach, zmodernizowany system audio z czytnikiem Blu-ray i ogromny panoramiczny dach, który rozciąga się na 2 szyby. Jak na Jeepa ten punkt cenowy jest stratosferyczny, aczkolwiek trzeba myśleć o tym poza odznaką. Ten pojazd kupuje doświadczenie, prawa do chwalenia się i wspomnienia.

Opcjonalne kute felgi aluminiowe ubrane w opony Pirelli P-Zero odejmują kilka kilogramów od ogólnej masy pojazdu. Standardowe felgi to 20-calowe Titanium wykończone oponami run-flat Pirelli Scorpion Verde.

We wnętrzu wszystko wygląda i sprawia wrażenie powiększonego (pod względem rozmiarów), jakby potrzebna była większa kierownica lub większa deska rozdzielcza, aby dorównać (lub poradzić sobie) z doładowanym V8 Hellcat. Z drugiej strony, na siedzeniach i na desce rozdzielczej znajduje się obfite pokrycie z wysokiej jakości skóry, podkreślone elementami wykończeniowymi z włókna węglowego. Mimo że kierownica jest wyraźnie większa niż w większości SUV-ów, jej płaska konstrukcja pozwala na łatwe uchwycenie dźwigni zmiany biegów.

Centralnie umieszczony ekran oferuje standardowe funkcje spotykane w innych pojazdach FCA (nawigacja, infotainment, kontrola klimatu), ale jest też dodatkowy moduł "Performance". Choć dostęp do niego zajmuje trochę czasu (wygląda na zamrożony przez dobre 10 sekund), otrzymujemy mnóstwo danych dotyczących dynamicznych osiągów, pobieranych z mnóstwa czujników umieszczonych wokół kół, zawieszenia, silnika i podwozia.

Podnieś te liczby dla debiutantów!

Superdoładowany HEMI o mocy 707 KM znajdujący się pod maską 2018 Trackhawk koi ból entuzjastów, którzy 10 lat temu bali się turbodoładowanych rzędowych czwórek w swoich luksusowych SUV-ach. Mimo że w porównaniu z Chargerem Hellcat spada o 252 cale sześcienne, silnik Trackhawk zachowuje magiczną liczbę 707 KM i spada o 5 lb-ft w momencie obrotowym.

Jak można się było spodziewać, istniały szanse, że standardowy układ napędowy SRT będzie co najmniej chrząkał w stosunku do wartości wejściowych silnika, a może nawet przekroczy swoje inżynieryjne limity bezpieczeństwa. Podsumowując, modernizacja była konieczna. Podobnie jak w przypadku kabiny, cała droga dostarczania mocy została wzmocniona, aby sprostać wymaganiom. Blok silnika wykonany jest z żeliwa, a wał korbowy z kutej stali posiada amortyzator zaprojektowany tak, aby wytrzymać 13 000 obrotów na minutę. Wiesz, na wypadek, gdybyś dostał skurczu w nogę i wcisnął przepustnicę.

Skoro mówimy o doładowaniu, szkoda byłoby nie wspomnieć o pięknie wykonanej i dostrojonej 2,38-litrowej turbosprężarce IHI, która zawsze chętnie podaje powietrze do cylindrów.

Dorosły, który wciąż ma to coś

W przeciwieństwie do dwóch pozostałych Hellcatów (Challengera i Chargera), które lubią dramatyczne, przesiąknięte dymem spalanie przed ruszeniem do przodu z całym swoim nastoletnim zapałem, Trackhawk zachowuje się jak dorosły. W końcu to nie jest tylko szybki 2-osobowy samochód, ale luksusowy SUV, od którego wymaga się zapewnienia komfortu i bezpieczeństwa.

Gdy już usiądziesz, zauważysz jak duże są siedzenia. Poduszki powietrzne dobrze, ale nie za mocno, trzymają kierowcę na miejscu. Siedzenia są ozdobione bogatą skórą wygląda tak dobrze, jak się czuje. Tak jak powinno być w tym punkcie cenowym.

Nie szukajcie dziurki na kluczyk, aby umieścić (dość spory) standardowy kluczyk FCA. Po prostu trzymaj go w kieszeni lub wrzuć do podłokietnika w pobliżu odtwarzacza Blu-ray. Wciśnij przycisk startu i SUV ożywa. Z poczwórnej rury wydechowej wydobywają się pewne nuty, ale można odnieść wrażenie, że rzucono na nie mokry koc. Czy to oznacza, że ta bestia Hellcat została uciszona? Nie. Nadal budzi się do życia, tylko bez takiego dramatyzmu, jak jego kuzyni Hellcat coupe i sedan.

Inżynierowie Jeepa wykonali mnóstwo pracy związanej z redukcją hałasu i wibracji, aby podnieść poziom komfortu w Trackhawk 2018: precyzyjnie dostrojone krzywki, tłumiki, rezonator Helmholtza wbudowany w układ indukcyjny, aby zminimalizować wycie turbosprężarki i zoptymalizowany poczwórny układ wydechowy.

Na szczęście wszystkie rozpieszczania są specjalnie zaprojektowane do regularnej jazdy po mieście i rejsu po autostradzie. To, co się dzieje, gdy faktycznie zagłębisz się w przepustnicę, ujawnia zupełnie inny świat, ten, którego prawie każdy spodziewał się doświadczyć z silnikiem HEMI.

Oto co robisz, aby w pełni doświadczyć surowej mocy Jeepa Grand Cherokee Trackhawk 2018. Uruchom silnik, a następnie przełącz się z trybu Comfort na Track i włącz launch control. Ustaw lewą stopę na pedale hamulca i naciśnij z komfortową siłą, a następnie zwiększ tę siłę o 50%. Musisz mieć silną lewą stopę, aby nie dopuścić do tego, by koła kręciły się, zanim będziesz tego chciał. Następnie wciśnij prawą nogę na pedał gazu, aż nie będzie można jechać dalej, a ułamek sekundy później zwolnij hamulec.

Kiedy już zdasz sobie sprawę, że możesz potrzebować zmiany spodni, twoje zmysły ustabilizują się po zginającym umysł przyspieszeniu 1.4g, którego doświadczyłeś. Będziesz czuł jedną z dwóch rzeczy. Potwierdzenie słuszności swojego zakupu lub, jeśli jesteś na jeździe próbnej (bez sprzedawcy), jasność, że dziś będziesz właścicielem tego samochodu.

Powód, dla którego Trackhawk jest w stanie osiągnąć tak imponujące przyspieszenie, to po części zasługa nowej, skróconej jednobiegowej skrzyni transferowej oraz mechanizmu różnicowego o ograniczonym podziale dołączonego do tylnej osi. System Torque Reserve w Trackhawk również niesie swoją wagę w generowaniu natychmiastowej mocy. Jego działanie polega na umożliwieniu silnikowi wytworzenia przyspieszenia nawet podczas postoju. Aby wygenerować doładowanie podczas postoju, Torque Reserve dostosowuje czas zapłonu i dezaktywuje niektóre cylindry - dzięki temu silnik nie będzie się tak mocno rozpędzał, że przewyższy hamulce.

2,7-tonowy pojazd rozpędza się od zera do 60 mil/h w 3,5 sekundy, zatrzymuje się na ćwierć mili w 11,6 sekundy, a następnie wraca z 60 do zatrzymania w około 114 stóp. Trackhawk nie łamie praw fizyki, ale zdecydowanie flirtuje na granicy tego, co newtonowskie.

Latanie na asfalcie, nie przeszkadza mu błoto

Na torze, głównym zmartwieniem inżynierów Jeepa było upewnienie się, że Jeep Trackhawk 2018 utrzymuje równowagę. Pewnie dlatego środek ciężkości jest o jeden cal niżej niż w SRT, a w zawieszeniu zastosowano niższe wskaźniki sprężyn. Tryb Track sprawia, że skrzynia biegów zmienia biegi nawet o 68% szybciej i dodatkowo zacieśnia zawieszenie. Mimo że zawieszenie zestrojone jest bez zarzutu, a opony Pirelli świetnie trzymają się drogi, siły bezwładności generowane przez 2,7-tonową masę całkowitą wciąż zbierają żniwo w prowadzeniu.

Mimo to Trackhawk kompetentnie pokonuje tor. Nic nie może się równać z silnikiem V8 o mocy 707 KM, który sprawia, że nawet najbardziej strome wzniesienia wydają się płaskie, gdy tylko odpowiednio mocno wciśniesz pedał gazu. Dźwięk poczwórnego układu wydechowego oczarowuje uszy i zwiększa pewność siebie. Jazda po torze takim potworem to coś, czego musisz doświadczyć, aby w pełni zrozumieć, jak wspaniały jest to samochód.

To, że na torze jedzie naprawdę szybko, nie oznacza, że Trackhawk nie poradzi sobie z nierównościami terenu, mokrą trawą i błotem. System napędu na 4 koła Quadra-Trac i możliwość holowania do 7 200 funtów to prawdziwi partnerzy w znoszeniu brudu z wiejskich dróg.

Wnioski...

Jest mało prawdopodobne, aby zbyt wielu klientów prosiło o Grand Cherokee na sterydach. Z drugiej strony, żaden entuzjasta nie będzie miał nic przeciwko jego szalonej mocy. Co ważniejsze, z pewnością docenią oni niemal sportową sprawność Trackhawka, przypominającą samochód torowy.

Jeep Grand Cherokee Trackhawk 2018 jest wystarczająco łagodny, aby bezpiecznie przewieźć Twoje dzieci do szkoły i oferuje wystarczająco dużo miejsca, aby posadzić 5 dorosłych osób i zmieścić walizkę dla każdego pasażera plus golden retrievera. W bagażniku. Przebieg nie jest czymś, co Jeep mógłby dumnie wydrukować dużą czcionką, chyba że liczysz go jako uśmiechy na galon zamiast mil na galon.