loader
Recenzje

Recenzja Tesli Model X - elektryzujące doświadczenie

Co otrzymamy z wymieszania drzwi typu falcon-wing, gigantycznego panoramicznego ekranu, niespodziewanych ilości mocy oraz szalonej ilości imprezowych sztuczek i wielkanocnych jajek? Tesla Model X - całkowicie elektryczny SUV, który ma zaspokoić Twoje potrzeby transportowe (i przyjemności), jednocześnie sprawiając, że świat stanie się bardziej przyjaznym do zamieszkania, mniej zanieczyszczonym miejscem. A więc, jak dobrze się spisuje? Przyjrzyjmy się szczegółowo temu, co Tesla Model X robi, a czego nie robi.

Podwozie Modelu S, identyczne wnętrze

Jedną z rzeczy, która od razu rzuca się w oczy w przypadku Modelu X, jest podejście "trzymaj go w rodzinie". Elektryczny SUV dzieli to samo podwozie z sedanem Model S - choć ścinająca różnica w wielkości nie sprawia, że jest to aż tak widoczne. Co więcej, różne elementy stylistyczne również zostały przeniesione z flagowego okrętu Tesli. Szczególnie jeśli chodzi o wnętrze kabiny, zarówno kierowca Modelu S, jak i Modelu X ma niemal identyczny widok.

Przekłada się to na to, że Tesla Model X korzysta z tego samego dominującego 17-calowego ekranu dotykowego na desce rozdzielczej. Ekran nadal wygląda jak coś ze statku kosmicznego nawet w dużym SUV-ie i utrzymuje kontrolę nad niemal wszystkimi funkcjami samochodu. Stałe wirtualne przyciski znajdujące się w dolnej części ekranu pozwalają użytkownikowi wybierać, zmieniać i dostrajać takie elementy jak klimatyzacja, poziom muzyki, podgrzewanie foteli, podgrzewanie ekranu (tak, dobrze czytacie, w ekranach są podgrzewacze).

Ponadto, za pomocą stuknięcia w ikonę Controls, kierowca może regulować prędkość i częstotliwość wycieraczek, sterować reflektorami, a także kolejne z funkcji, którymi nie będziemy Was zanudzać.

Zamiast tego przejdźmy do zabawy: sztuczki imprezowe! Przejdź do górnej części ekranu, odblokuj aplikację do rysowania i zacznij bazgrać po całym 17-calowym ekranie. Kiedy już znudzi Ci się rysowanie, możesz zamienić mapy Ziemi na zdjęcia satelitarne planety Mars. Na koniec, jeśli naprawdę chcesz się głośno zabawić, włącz tryb imprezowy, wysiądź i zablokuj samochód. Model X zacznie migać światłami i poruszać swoimi sokolimi drzwiami do odtwarzanego rytmu.

Fotele są wygodne i wszystkie posiadają wewnętrzne ogrzewanie. Rzecz z samochodami elektrycznymi jest taka, że ponieważ nie ma ciepła oddawanego przez silnik termiczny, aby ogrzać wnętrza w zimie, ogrzewanie siedzeń jest bardziej energooszczędne niż wachlowanie gorącym powietrzem w całej kabinie.

Dość rozpraszający interfejs

Podczas gdy po zaparkowaniu wszystko gra, interfejs użytkownika staje się nieco przytłaczający i rozpraszający dla kierowcy, zwłaszcza w godzinach szczytu w mieście lub podczas bardzo długiej jazdy.

Nawet coś tak przypadkowego jak regulacja temperatury wewnątrz samochodu lub przełączenie reflektorów w tryb ręczny wymaga od kierowcy oderwania wzroku od drogi na trochę dłużej niż jest to wygodne. I choć nie będziemy bankietować na temat funkcji bezpieczeństwa Tesli i Autopilota, wolałbym mieć własne oczy na drodze tak często, jak to możliwe.

Ah, drzwi

Jest jeden szczególny fragment ekranu kontrolnego Modelu X, który nie pochodzi z Modelu S sedan - sterowanie drzwiami Falcon.

Wysoko unoszące się drzwi SUV-a Tesla Model X to cecha charakterystyczna tego samochodu. I nie mówimy tylko o niesamowitym sposobie, w jaki się odsłaniają, ale o tym, jak pomaga to zaoszczędzić miejsce i pozwala zaparkować Model X nawet w ciaśniejszych miejscach, niż odważylibyśmy się w przypadku innych SUV-ów. Drzwi można zaprogramować tak, aby otwierały się w miarę zbliżania się do pojazdu. Gdy znajdziesz się w odległości mniejszej niż stopa od słupka B, drzwi uniosą się do góry. Jeśli masz tylko samochód na krótki okres czasu, świadkami drzwi ascend up up podczas Model X jest zaparkowany naprawdę blisko innych pojazdów może być stresujące.

Tesla Model XJednakże

drzwi wiedzą, by nie otwierać się zbyt mocno, a stado czujników zatrzyma mechanizm, jeśli znajdą się zbyt blisko, by zapewnić komfort. Z drugiej strony, jeśli staną się zbyt zachowawcze, jest ręczny przełącznik override, który pozwala dostosować ich pozycję. Następnie Model X zapamięta kwotę, którą dostosowałeś i zachowa się odpowiednio następnym razem, gdy będziesz parkował w dokładnie tym samym miejscu.

Układ napędowy - napęd na wszystkie koła jest w standardzie

Fakt, że Tesla Model X dzieli tę samą platformę co Model S, ma nie tylko swoje minusy. W rzeczywistości, dzielenie tego samego układu napędowego oznacza, że elektryczny SUV jest w stanie zbliżyć się do niego pod względem osiągów. Jak blisko jest w rzeczywistości?

Według Tesli, Model X 75D I w stanie uruchomić od 0 do 60mph n 4. 9 sekund, podczas gdy Tesla Model S 100D zajmuje 4. 7 sekund. Oczywiście, moc pakowane P100D potrzebuje tylko 2. 9 sekund, aby dostać się do 60mph i tylko 1. 4 sekundy, aby przejść z 45 do 65mph. Nawet te imponujące wyniki zostały pobite przez wiele niezależnych źródeł recenzji samochodowych. Niezależnie od tego, na jakich liczbach przyspieszenia się skupiasz, liczby te są po prostu bonkersami dla większości samochodów, co więcej dla tego, co ma być; rodzinnym SUV-em.

Tesla zastąpiła (brak) dyferencjału zestawem połączonych ze sobą silników, które pracują w tandemie włączając i wyłączając moc w zależności od wartości poślizgu kół. Dzięki temu Tesla Model X może wychodzić z sytuacji o niskiej przyczepności i potencjalnie niebezpiecznych, zachowując przyczepność wszystkich kół.

A ponieważ pakiet baterii jest zachowany pod płytą podłogową, SUV uzyskuje niższy środek ciężkości w porównaniu do swoich gazowych i wysokoprężnych konkurentów. Nawet z tą przewagą, w porównaniu z sedanem Model S, występuje rozsądne przechylanie się ciała podczas poddawania go ciasnym zakrętom. Mimo to Model X daje sporo frajdy z jazdy, zwłaszcza po włączeniu trybu Sport.

Podobnie jak w przypadku niemal każdego innego samochodu elektrycznego, przy odrobinie treningu możliwe staje się prowadzenie pojazdu poprzez użycie pedału gazu i pozwolenie systemowi hamowania regeneracyjnego na zajęcie się spowolnieniem lub zatrzymaniem samochodu. Inną, mniej lub bardziej zabawną opcją jest włączenie Autopilota i spowodowanie, by Model X zwolnił do prędkości spacerowej przed rondem i zmienił pas ruchu po włączeniu sygnału.

Autopilot - pionier zaczyna czuć się normalnie

W początkach Tesli Model S, Autopilot wychodził jako coś wyrwanego z filmów Sci-Fi. Możliwość utrzymywania pasa ruchu, przyspieszania i hamowania w zależności od ruchu oraz ogrom automatycznych zabezpieczeń zdecydowanie utrzymywały Autopilota na czołowej pozycji przez lata.

Jednak teraz, gdy pojawiła się konkurencja ze strony największych marek, Autopilot nie czuje się już tak bardzo Star Trekiem. Nie ma wątpliwości, że nadal jest to jeden z najlepszych systemów autonomicznej jazdy na świecie - po prostu nie jest już jedynym. Jednak, jak wspomina założyciel Tesli Elon Musk, konkurencja doprowadzi jedynie do wyższych osiągnięć i lepszych technologii dla klienta końcowego.

Co do tego, czy za naszego życia doczekamy się autonomicznych samochodów bez kierownicy - trudno odpowiedzieć. Z Teslą i większością głównych producentów samochodów wkładających ogromny wysiłek w osiągnięcie 5 poziomu autonomicznej jazdy, istnieje duża szansa, że kiedyś będziesz mógł wyjść z baru po kilku piwach, wsiąść na tylne siedzenie swojej Tesli i po prostu ładnie poprosić ją o zabranie cię do domu, a samochód ładnie się do tego zastosuje.

Wnioski: Model X - właściwy samochód rodzinny?

Dzięki dużej przestrzeni wewnętrznej, wystarczającej ilości soku na co najmniej kilka przejazdów do pracy, szkoły i na mecze piłki nożnej oraz drzwiom, które pozwalają zaparkować w ciasnych miejscach, Model X wydaje się wyłaniać jako właściwy wybór dla kolejnego rodzinnego SUV-a.

Istnieją jednak minusy. Wciąż ograniczona sieć superchargerów może sprawić, że będziesz musiał czekać w kolejce, aby uzupełnić baterie, a ogromny ekran dotykowy zajmujący większość deski rozdzielczej nie jest odpowiedni dla każdego.

Ogólnie rzecz biorąc, można śmiało Tesla Model X wypełnia buty swojego starego rodzinnego SUV-a, a także wnosi na scenę przydatne nowości. Chociaż może to zająć trochę jazdy, aby znaleźć i przyzwyczaić się do wszystkich jego kosmicznych funkcji, całkowicie elektryczny SUV prezentuje się jako właściwy towarzysz dla wszystkich członków rodziny.