loader
Blog motoryzacyjny

Czy Ford F-150 Lightning to właściwa elektryczna alternatywa?

BACK TO: Blog "Zero do 60 razy Samochody elektryczne Czy Ford F-150 Lightning jest właściwą elektryczną ...

Czy Ford F-150 Lightning jest właściwą elektryczną alternatywą?

Rynek elektrycznych pickupów płonie. W związku z coraz większym naciskiem na zrównoważoną mobilność, wielcy producenci samochodów wprowadzają na rynek pojazdy użytkowe z napędem elektrycznym.

Ford wkracza na ten nowy rynek z Rivian RT1, który zaskoczył cały świat. Próba stworzenia przez Forda elektrycznego pickupa stanowi rozszerzenie bestsellerowej linii F-150, wraz ze wskrzeszoną nazwą "Lightning". Dzięki zwiększonej konkurencji w tym wciąż nowym i szybko rozwijającym się segmencie rynku, F-150 ma przewyższać swoich rywali.

Wygląd zewnętrzny

Ford F-150 Błyskawica jest w swojej istocie klasycznym pickupem F-150, spoliczkowanym z elektrycznym układem napędowym. Ma proste linie nadwozia i męskie, pudełkowate rysy, tak jak konkurencja. Nadkola są podniesione i nie ma w nich żadnych nonsensownych ozdób. Czy to coś złego? Niekoniecznie. W rzeczywistości Ford mógł podjąć najmądrzejszą decyzję, jeśli chodzi o design.

Oto dlaczego. Dzięki temu dość konserwatywnemu podejściu do projektowania, F-150 sprawia wrażenie bardziej znanego i, co ważniejsze, ma niższą cenę.

Zaczynając od przodu, Ford zintegrował długi pasek świateł, wypełniający przestrzeń między reflektorami. Ta wydłużona listwa świetlna wydaje się być modnym elementem designu w pojazdach użytkowych EV, takich jak Rivian RT1. Podczas jazdy pasek świetlny jest zawsze włączony, ale jest na tyle przyciemniony, że nie spełnia wymogów dotyczących świateł do jazdy dziennej (DRL). Dla tego Ford uwzględnił dodatkowy zestaw DRL w pionowo umieszczonych reflektorach.

Podobnie jak w przypadku innych elektrycznych pickupów, brak silnika spalinowego pozwala uzyskać więcej miejsca pod skórą. Pod maską F-150 Ford stworzył dość obszerną przestrzeń "frunk". Naciśnij odpowiedni przycisk na pilocie, a elektryczna klapa bagażnika otworzy się.

Wewnątrz frunk jest 14 stóp sześciennych przestrzeni, wystarczająco dużo, aby przechowywać miesiąc bee...mam na myśli sodę tam. Brak bagażnika był problemem dla niektórych potencjalnych nabywców tradycyjnych pickupów. Elektryczne pickupy rozwiązują ten problem. Bagażnik może pomieścić dwie pełne torby golfowe. Pokrywa zakrywa dyskretny schowek pod główną ładownią, idealny do przechowywania kabla do ładowania pickupa.

Jest tego więcej! Przedni bagażnik F-150 Lightning robi coś więcej niż tylko przechowywanie rzeczy. Pociągnięcie pokrywy po prawej stronie bagażnika odsłania zestaw gniazdek i portów USB-C. Ford twierdzi, że gniazda elektryczne można wykorzystać zarówno podczas postoju, jak i podczas jazdy. W czasie jazdy pojemność ładowania będzie ograniczona, aby przysłużyć się układowi napędowemu.

Odblokowanie drzwi F-150 Lightning odbywa się za pomocą breloka zbliżeniowego lub poprzez wprowadzenie kodu na podświetlanej klawiaturze wbudowanej w słupek B po stronie kierowcy. Wpisanie kodu, a następnie przytrzymanie 5-klawiszowego kluczyka powoduje również otwarcie przedniego bagażnika.

Przesuwając się do tyłu, na tylnej klapie widać rozciągniętą listwę świetlną zintegrowaną jako kontynuacja projektu tylnych świateł. Listwa tylnych świateł jest przerwana jedynie przez zamontowane pośrodku światła cofania. Ale co, jeśli planujesz cofać, gdy klapa tylna jest opuszczona? Nie martw się, Ford pomyślał o tym i w miarę opuszczania tylnej klapy, po wewnętrznej stronie tylnych świateł ujawni się kolejny zestaw ukrytych wcześniej świateł cofania.

Mówiąc o oświetleniu, Ford F-150 Lighting jest wyposażony w fajną funkcję zwaną Zone Lightning, gdzie seria białych świateł przymocowanych wokół ciężarówki pomaga w strefach o niskiej widoczności. Na przykład, jeśli wybierasz się na kemping i znalazłeś się na miejscu w nocy bez światła dziennego, Zone Lighting włączy białe światła wokół ciężarówki, aby umożliwić Ci wyszukiwanie odpowiedniego miejsca do rozbicia namiotu.

Łóżko jest dość podobne do tego w zwykłym F-150, a Ford twierdzi, że było to zamierzone przez projekt. Rozmiar i kształt łóżka ciężarówki zostały zachowane, więc ci, którzy modernizują wersję spalinową do nowego elektrycznego F-150, mogą nadal korzystać ze swoich akcesoriów do łóżka ciężarówki, takich jak dzielniki przestrzeni. Co więcej, w pobliżu tylnej klapy znajdzie się kolejny zestaw standardowych gniazdek elektrycznych, gotowych dostarczyć prąd do wszelkich elektronarzędzi, których można używać w codziennej działalności.

Kabina przypomina spalinowe rodzeństwo

Przechodząc do wnętrza F-150 Lightning, dowiadujemy się, że kabina jest całkiem podobna do F-150 napędzanego gazem, minus duży wyświetlacz infotainment.

Cień konsoli środkowej stanowi spory, 12-calowy ekran dotykowy wyposażony w najnowsze oprogramowanie Forda Sync 4. W wyższych wersjach wyposażenia ekran ten zastąpiono jeszcze większym, 15-calowym wyświetlaczem. Obie wersje standardowo wyposażone są w Apple CarPlay, Android Auto i Wi-Fi Hotspot. Jeśli chodzi o rozrywkę w samochodzie, Ford w pełni chwali się swoim partnerstwem z B&O, oferując nie jeden, ale dwa opcjonalne systemy dźwiękowe klasy premium, z 8 głośnikami w wersji Lariat i ogromnymi 18 głośnikami w najwyższej wersji Platinum Trim.

Jedną z dziwnych cech elektrycznego F-150 jest możliwość złożenia poziomu biegów za pomocą przycisku. Po złożeniu, można złożyć pokrywę konsoli środkowej i używać jej jako płaskiej powierzchni do pisania rzeczy lub innych szybkich działań.

Warto wspomnieć, że jedyną konfiguracją, w jakiej można dostać F-150 Lightning jest kombinacja kabiny załogowej i krótkiego łóżka. Ford nie planuje obecnie oferować opcji z długim łóżkiem w wersji z pojedynczą kabiną, ale być może będzie ona dostępna w przyszłości.

Pod względem miejsca na nogi i głowę, F-150 Lightning jest równie przestronny jak jego spalinowy odpowiednik. Można by się spodziewać, że zamontowany w podłodze zestaw akumulatorów może zjeść trochę miejsca z kabiny, ale sprytna inżynieria Forda sprawiła, że wszyscy pasażerowie korzystają z takiego samego komfortu przestrzennego jak użytkownicy spalinowego F-150 SuperCrew.

Moc

Aby ruszyć z miejsca, Ford zainstalował w F-150 Lightning dwusilnikowy układ elektryczny o mocy 426 KM i momencie obrotowym 775 funtów. Dane dotyczące mocy stają się jeszcze bardziej imponujące, gdy uświadomimy sobie, że najmocniejszym spalinowym F-150 (sans the Raptor) jest turbodoładowana hybryda V6 zdolna do uzyskania 430 KM i 570lb-ft.

Według Forda, standardowy zestaw akumulatorów jest dobry do 230 mil z pełnego ładowania. Choć zasięg jest przyzwoity jak na EV, to i tak wzbudzi niepokój u niektórych potencjalnych nabywców, zwłaszcza jeśli planują holowanie. Dla tych, którym standardowa bateria nie wystarczy, Ford oferuje baterię o rozszerzonym zasięgu, która zwiększa zasięg do 300 mil i podnosi moc do 563 KM.

Jeśli chodzi o osiągi, F-150 Lightning z rozszerzonym akumulatorem będzie przyspieszał od 0 do 60 mil gdzieś w połowie 4-sekundowego przedziału. To bardzo szybko jak na pickupa i nawet szybciej niż jego spalinowy odpowiednik Raptor.

Rozszerzony pakiet baterii będzie również dostarczany z solidną domową stacją ładowania, bez żadnych opłat. Chociaż trzeba będzie zapłacić za instalację, otrzymanie darmowego portu ładowania to świetny atut dla właścicieli EV. Jeśli chodzi o szybkie ładowanie na drodze, F-150 Lightning obsługuje szybkie ładowanie 150kW, które może przejść od 15% naładowania baterii do 80% w mniej więcej 40 minut.

F-150 Lightning z 2022 roku oferuje jedną funkcję, której nie ma w żadnym innym elektrycznym pickupie. W nagłych przypadkach można użyć baterii ciężarówki do zasilania domu, ze stałym przepływem 9,6kWh. W pełni naładowany akumulator mógłby zasilać dom o regularnych rozmiarach przez trzy dni lub nawet więcej, w zależności od tego, jak racjonalizujesz zużycie energii.

Ponieważ pickupy są często używane do holowania i przewożenia ciężkich ładunków, może to znacząco wpłynąć na zasięg zapewniany przez akumulator. Bateria o standardowym zasięgu ma maksymalną ładowność 2000lbs. Chociaż nie wiemy jeszcze, ile F-150 może holować z rozszerzonym pakietem baterii, Ford wspomniał, że opcjonalny pakiet Max Trailer Tow sprawia, że F-150 Lightning jest dobry do 10,000lbs zdolności holowniczej.

Napęd

Niezależnie od tego, czy siedzimy na miejscu kierowcy, czy na jednym z foteli pasażerskich, jazda jest komfortowa i wyrafinowana. Jest płynna, ale z mocą szybkiego przyspieszenia, gdy tylko zechcesz nacisnąć pedał gazu. Wciśnięcie pedału do podłogi wciśnie Cię z powrotem w fotel, chociaż to uczucie słabnie, gdy pickup osiąga prędkość maksymalną 105 mil na godzinę.

Mimo, że F-150 Lightning ma kształt mniej więcej cegły, jest to jak dotąd najbardziej aerodynamiczny model F-150 Forda. Nawet przy prędkościach autostradowych kabina pozostaje zaskakująco cicha, z ledwie wyczuwalnym szumem wiatru i opon.

Dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości, generowanemu przez zamontowany w podłodze akumulator, F-150 Lightning jest bardziej stabilny i zapewnia lepsze prowadzenie niż jego spalinowe rodzeństwo. Nawet na wzniesieniach o nachyleniu 25% pickup nie poci się holując 3 tony - niewiele jest ciężarówek z silnikiem gazowym lub wysokoprężnym, które mogłyby zbliżyć się do tych osiągów.

Ford chciał uczynić z F-150 ciężarówkę dla robotników i dlatego nawet tryby jazdy są pragmatyczne: Normal, Sport, Off-Road i Tow/Haul. Dzięki ulepszonym układom chłodzenia, F-150 może pracować przez gorące letnie dni bez narzekania i problemów z układem napędowym spowodowanych wysoką temperaturą.

Odłączenie przyczepy i udanie się na polny szlak ujawni niespodziewane możliwości terenowe tej elektrycznej ciężarówki. Dzięki stałemu napędowi na 4 koła i symulowanemu tylnemu blokowanemu mechanizmowi różnicowemu, Lightning wszędzie znajduje przyczepność. Ci, którzy obawiają się, że mogą zadrapać spód na poszarpanym głazie, nie muszą się martwić. Ta elektryczna ciężarówka starannie osłoniła swój bank akumulatorów solidnymi stalowymi płytami poślizgowymi i może przyjąć uderzenie jak mistrz, tak jak Chris Rock od Willa Smitha.

Tryb Off-Road dostosowuje mapowanie przyspieszenia, dostarczanie mocy i systemy ABS, aby lepiej dostosować się do trudnego terenu. Prawdziwą gwiazdą jest jednak niezależne tylne zawieszenie F-150, które utrzymuje samochód na miejscu nawet w najtrudniejszych warunkach.

Wnioski: Zaskakująco skuteczny

Niczym piorun uderzający w ziemię, Ford F-150 Lightning z 2022 roku ma na celu wywołanie chaosu w branży motoryzacyjnej zmierzającej w kierunku elektryfikacji. Z 44-letnim rekordem bycia najlepiej sprzedającą się ciężarówką, spalinowy F-150 pozostawił naprawdę duże buty do wypełnienia. Jednak jego elektryczne rodzeństwo spełnia wszystkie wymagania i oferuje właściwą elektryczną alternatywę dla tego, co stało się ulubioną ciężarówką robotników.

Ford Electric Pickup Truck Review Zdjęcia:

Related Blog Posts Dodaj komentarz