loader
Porady

Poduszka silnika - objawy i przyczyny zużycia

Silnik to bez wątpienia najważniejszy element samochodu. To właśnie on jest sercem samochodu. To właśnie silnik pozwala na swobodne poruszanie się pojazdu. Niestety drgania pochodzące od silnika mogą powodować uszkodzenia karoserii samochodu. Drgania te nie są odczuwalne na co dzień. Jest to możliwe dzięki takim elementom jak poduszka silnika. Co to jest poduszka silnika? Jakie są objawy awarii poduszki silnika? Jakie są przyczyny awarii poduszki silnika? Dowiedz się więcej w dzisiejszym poradniku!

Co to jest poduszka silnika?

Poduszka silnika to niewielka część, która łączy silnik z nadwoziem. Podstawową funkcją poduszki silnika jest połączenie jednostki napędowej z jej korpusem. Poduszka silnika działa jak amortyzator dla jednostki napędowej. Poduszka zapewnia elastyczne połączenie silnika z nadwoziem oraz tłumi drgania i wibracje. Poduszka silnika zmniejsza hałas i ruchy spowodowane normalną pracą silnika. Z czego wykonana jest poduszka silnika? Wszystko zależy od rodzaju stosowanej poduszki silnika. Klasyczne poduszki silnika wykonane są z metalu oraz mieszanki gumy i kauczuku. Materiały te są elastyczne i pochłaniają drgania silnika. To właśnie one najczęściej ulegają awarii po pewnym czasie eksploatacji pojazdu.

Rodzaje poduszek silnika

Każdy samochód z silnikiem spalinowym wyposażony jest w kilka poduszek silnika. Zapewniają one elastyczność mocowania jednostki napędowej i pozytywnie wpływają na komfort jazdy. Należy zaznaczyć, że poduszki silnika można spotkać w nowoczesnych samochodach. Różnią się one pod względem budowy i sposobu działania. Istnieje wiele części, które można wykorzystać do wymiany poduszek silnika w dzisiejszych samochodach.

Metalowo-gumowa poduszka silnika - standardowe i konwencjonalne mocowanie silnika. Składają się z metalowej skorupy, której rdzeń wykonany jest z gumy i kauczuku. Mieszanka ta działa jako amortyzator i tłumik.
Hydrauliczna poduszka silnika - jest znacznie skuteczniejsza od konwencjonalnych poduszek. Ma kształt metalowej puszki z membranami, wewnątrz których przechowywany jest olej. Oferuje tłumienie drgań, które przewyższa tradycyjne gumowo-metalowe poduszki silnika.
Elektryczno-hydrauliczna poduszka silnika to najlepsze i najbardziej zaawansowane rozwiązanie do montażu silnika. Jest sterowana elektrycznie i dostosowuje swoje parametry w zależności od pracy silnika. Zbudowana jest z komory olejowej, membran i dodatkowego siłownika, podobnie jak poduszka hydrauliczna.
Należy pamiętać, że poduszki silnikowe mogą się różnić w zależności od ich mocowania. W większości przypadków poduszek nie da się zamienić.
Ile poduszek silnikowych może mieć samochód?
W samochodach osobowych najczęściej występują trzy poduszki silnikowe. Dwie z nich wspierają jednostkę napędową, a jedna - skrzynię biegów. Poduszka skrzyni biegów nazywana jest również poduszką przekładniową. Poduszki silnika znajdują się gdzie? Komora silnika to miejsce, w którym znajdują się poduszki silnika. Po każdej stronie kierowcy i pasażera jest po jednej. Umieszcza się je nad lub pod silnikiem, aby zmniejszyć wibracje i podtrzymać silnik. Poduszka skrzyni biegów jest zazwyczaj umieszczona pod skrzynią biegów. Przyjmuje ona ciężar silnika i skrzyni biegów i zapewnia odpowiednie podparcie.

Objawy awarii: Uszkodzona poduszka silnika

Poduszki silnika, podobnie jak wiele innych części sprawnego pojazdu, również mogą z czasem ulec uszkodzeniu. Jakie są objawy uszkodzonej poduszki silnika Objawy awarii poduszki silnika mogą być łatwo zidentyfikowane przez kierowcę. Oto najczęstsze objawy awarii poduszki silnika:

  • Znacznie gorsza kultura pracy jednostki napędowej.
  • Charakterystyczny dźwięk szarpania lub dudnienia przy uruchamianiu lub zatrzymywaniu silnika;
  • Na biegu jałowym silniejsze niż zwykle drgania silnika
  • Nadmierne drgania ciała podczas normalnej pracy silnika.
  • Szczególnie w zimie występuje wzrost drgań ciała.
  • Start na nierównych powierzchniach spowoduje większe wibracje i drgania.

Uszkodzenie poduszki skrzyni biegów może powodować nieco inne objawy, ale wszystkie są takie same. Uszkodzenie poduszki skrzyni biegów może charakteryzować się następującymi objawami:

  • Wibracje o wyjątkowym nasileniu pochodzące od drążka zmiany biegów
  • Niemożność płynnej zmiany biegów
  • Szarpanie silnika przy ruszaniu i przyspieszaniu;
  • Charakterystyczne stukanie podczas zmiany biegów.

Te objawy mogą świadczyć o tym, że Twoje poduszki silnika wymagają natychmiastowej wymiany. Dotyczy to zwłaszcza pojazdów z silnikiem Diesla, które są narażone na większe drgania niż silniki benzynowe. Objawy awarii poduszek silnika mogą być bardziej widoczne w samochodach z silnikiem Diesla.

Wymiana poduszki silnika

Czy wymiana poduszki silnika jest konieczna? Poduszka silnika raczej nie powoduje żadnych problemów z bezpieczeństwem kierowcy lub pasażerów. Wprawdzie powoduje obniżenie poziomu komfortu dla pasażerów, ale nie oznacza to, że należy ją wymienić. Negatywny wpływ na inne elementy samochodu może mieć uszkodzenie poduszki silnika i skrzyni biegów. Może ono powodować nadmierne drgania w nadwoziu, co może prowadzić do spadku sztywności. Może również przyspieszyć zużycie innych elementów jednostki napędowej. Widać to na najbardziej podstawowym przykładzie: jeśli jedna poduszka silnika ulegnie awarii, może to spowodować uszkodzenie innych mocowań jednostki napędowej. Poduszki silnika to jedna z tych części, które zawsze powinny być wymieniane parami. Oznacza to, że poduszka po stronie pasażera powinna być wymieniona, jeśli uszkodzona jest poduszka po stronie kierowcy.