loader
Recenzje

2022 Ford Bronco - Legenda powraca

Minęło 25 lat odkąd Ford wstrzymał produkcję modelu Bronco. Zbudowany w latach 1966-1996, Ford Bronco był uwielbiany przez amerykańską publiczność szukającą kompaktowego off-roadera, który mógł podwoić się jako pojazd sportowo-użytkowy. Mimo że przez 30 lat służył wielu Amerykanom jako wspaniały koń roboczy, Bronco został wycofany z produkcji w połowie lat 90-tych, gdy popyt na 2-drzwiowe SUV-y znacznie spadł.

Szybko do przodu przez prawie 3 dekady, w tym dużą recesję, trend downsizingu i elektryfikacji, a Ford zdecydował, że jest wystarczająco długo. W 2021 roku zobaczyliśmy Bronco przywrócone do życia, w tym tonę nowoczesnych funkcji, skąpe możliwości terenowe i piękną stylizację retro. Tak, w nowym Bronco nie będzie dostępna wersja V8. Jednak ilość mocy i bogactwo funkcji oferowanych przez platformę wynagrodzi to dziesięciokrotnie.

Stylistyka nawiązuje do stylu retro

Po pierwsze, musisz zdecydować, czy jesteś bardziej 2-drzwiowym czy 4-drzwiowym Broncomaniakiem. Tak, to określenie jest prawdziwe, a Broncomania to zdecydowanie ruch, który wszyscy off-roadowcy lansują od prawie 3 dekad. Warianty dwudrzwiowe dostępne są z hard topem. Z drugiej strony, nowo wprowadzone 4-drzwiowe Broncosy pochodzą z wyborem twardego lub miękkiego topu. Jeśli jednak naprawdę chcesz zanurzyć się po szyję w błocie (o tym za chwilę), top, drzwi, błotniki, a nawet całe błotniki można bez problemu zdjąć.

Nadwozie nie posiada zbyt wielu wydłużonych, łezkowatych kształtów, które być może wspomagałyby aerodynamikę przy dużych prędkościach. W końcu duże prędkości nie są tym, z czego Bronco jest znany. Proste, ale wyrafinowane nadwozie ma służyć raczej celom funkcjonalnym niż imponować stylowymi liniami czy eleganckim językiem projektowania.

Podnosząc krytykę do poziomu, w którym można by uznać, że wzory kurzu nad błotnikami nie pasują do sylwetki samochodu, tak, Bronco ma swoje minusy. Jednak kiedy patrzysz na niego na ulicy, nie spodziewasz się zobaczyć lakieru Rolls-Royce'a. To powiedziawszy, zupełnie nowy Ford Bronco ma sposób, aby ludzie błądzili wokół niego, szturchali go i ogólnie nie mieli go dość.

Pudełkowate proporcje są w sam raz dla wersji dwudrzwiowej. Czterodrzwiowy Bronco Sport jest raczej dłuższy niż większy, ale rozmiar i kształt dobrze współgrają ze sobą niezależnie od podwozia.

Wnętrze

Gdy tylko naciśniemy przycisk odblokowujący w pilocie i otworzymy drzwi kierowcy, zobaczymy solidne materiały na panelu drzwiowym. Nie ma tu nic zaskakującego: nie ma skóry (ani jej imitacji), ani innych materiałów, które nie wytrzymałyby kontaktu z wodą, błotem i innymi szkodliwymi elementami. Zamiast tego panele drzwiowe mogą pochwalić się materiałami, które wytrzymają próbę czasu i wielokrotne sesje off-roadowe. Nie ma też wytłaczanej kieszeni drzwiowej, trzeba będzie zadowolić się solidną siatką, która pomieści wystarczająco dużo miejsca na telefon lub butelkę z wodą.

Poza kieszenią na siatkę, poziomem drzwi i dwoma przyciskami blokady/odblokowania, nie ma nic więcej do roboty na panelach drzwiowych Bronco. Przyciski szyb umieszczono wewnątrz kokpitu, właśnie na konsoli środkowej. Filozofia tego wyboru może wskazywać na to, że skoro drzwi Bronco są zdejmowane, Ford starał się trzymać jak najwięcej elektroniki z dala od nich, migrując w ten sposób przyciski do konsoli.

Przechodząc dalej, oczy napotykają dwa gumowane uchwyty, przykręcone do końcówek deski rozdzielczej, jeden po stronie kierowcy i jeden po stronie pasażera. Są one po prostu przydatne, aby pomóc Ci dostać się do wnętrza Bronco, zwłaszcza jeśli Twoje buty mogą utknąć w błocie. Twardy, wytrzymały motyw przewodni jest kontynuowany we wnętrzu Bronco. Deska rozdzielcza jest prosto wycięta, bez żadnych płynnych linii i krzywizn, aby zapewnić najwyższą wydajność i wytrzymałość.

Dowodem na przemyślaną konstrukcję są górne przyciski na desce rozdzielczej, sterujące rozdziałem mocy, mechanizmami różnicowymi i innymi elementami związanymi z off-road'em - najważniejszy jest przycisk odłączania drążków amortyzatorów. Zamiast plastiku, przyciski są ponadwymiarowe i pokryte gumową obudową, co ułatwia ich naciskanie w rękawiczkach lub brudnymi rękami, bez obaw o to, jak usuniemy plamy.

Prawdopodobnie najważniejszym elementem sterującym w samochodzie (obok pedałów i kierownicy) jest zamontowane na konsoli pokrętło trybu jazdy. W zależności od tego, jak go użyjesz, możesz przełączać się między różnymi trybami napędu na 4 koła, a także ustawić prędkość zjazdu ze wzniesienia. Zewnętrzny pierścień pokrętła obraca się, umożliwiając wybór jednego z wielu trybów GOAT. GOAT to skrót od "Goes Over All Terrain", a każdy tryb zmienia dynamikę samochodu, aby lepiej dostosować go do konkretnego otoczenia. Dostępnych jest do ośmiu trybów GOAT, ale ich liczba zależy od poziomu wykończenia.

Deska rozdzielcza 2021 Bronco jest na początku dość prosta. Po lewej stronie znajduje się okrągłe pokrętło dla prędkościomierza, a po prawej otrzymujemy menu z asystentem pasa ruchu, pionowymi wskaźnikami prędkości i obrotów, a także wskaźnikiem paliwa, przebiegiem i kierunkiem jazdy.

Podczas gdy ekran wskaźników nie może być dostosowany do potrzeb kierowcy, konsola środkowa zawiera wszystkie opcje, których kierowca może potrzebować. Wyposażony w najnowszy system infotainment Forda, 12-calowy ekran wyposażony jest w bardzo czułe funkcje dotykowe, nawigację, Android Auto i Apple Carplay.

Coś, co większość entuzjastów off-roadu ucieszy, to fakt, że większość elementów sterujących klimatem jest nadal dostępna w postaci fizycznych przycisków tuż pod ekranem konsoli, To samo dotyczy głównych elementów sterujących radiem. Zamiast przechodzić przez menu na ekranie dotykowym, możesz kontrolować główne elementy AC i muzyki za pomocą klasycznych, twardych przycisków.

Wreszcie, jeśli chodzi o twarde, fizyczne przyciski, na suficie znajduje się 6 przełączników pomocniczych, wstępnie podłączonych do akcesoriów. Tak więc, jeśli chcesz podłączyć duże światła LED, wyciągarkę lub może jakiś zewnętrzny generator, możesz skorzystać z gotowych przycisków, aby podłączyć i kontrolować swoje urządzenia pomocnicze bezpośrednio z wnętrza kabiny.

Jak wspomniano, kilka razy do tej pory, Bronco nie jest zbudowany dla najwyższego komfortu. Tak więc, podczas gdy miejsce na głowę i nogi jest przyzwoite w modelu 4-drzwiowym, nie powinieneś oczekiwać zbyt częstego korzystania z tylnych siedzeń w modelu 2-drzwiowym. Podczas gdy przestrzeń dla pasażerów nie jest wielka, 2-drzwiowy model mocno nadrabia to surowymi osiągami.

Wydajność

Podstawowy silnik 2022 Bronco to 2,3-litrowy turbodoładowany 4-cylindrowy silnik. Jest dobry dla 275 KM. Co zaskakujące, ta jednostka napędowa EcoBoost okazuje się być bardzo wydajna na drodze, zapewniając świetną prezencję i zwiększony poziom komfortu. Standardowo jest wyposażona w 7-biegową skrzynię manualną, a w najwyższych wersjach wyposażenia jest wzbogacona o 10-biegowy automat. Jest tu jednak pewien dziwny haczyk; być może będziesz chciał skończyć z manualną skrzynią biegów, a niestety nie jest ona dostępna z większym silnikiem.

Mówiąc o większym silniku, mocniejsza opcja dla 2022 Bronco jest 2,7-litrowy V6 turbodoładowany silnik EcoBoost. Nie zniechęcajcie się skromną pojemnością skokową, silnik ten nadal wykręca imponujące 330 KM i jest standardem w wersjach First Edition i Wildlands. Różnica mocy pomiędzy silnikiem 4-pot i V6 nie wydaje się duża, ale to właśnie w zakresie momentu obrotowego dzieje się magia. Podstawowy silnik ma tylko około 310 lb-ft momentu obrotowego, podczas gdy V6 dostarcza 400 lb-ft. na wszystkie cztery koła.

Silnik V6 jest również sparowany tylko z 10-biegową automatyczną skrzynią biegów, co może przeszkadzać miłośnikom off-roadu. Dzieje się tak zwłaszcza, gdy weźmiemy pod uwagę, że 7-biegowa skrzynia manualna radzi sobie wyjątkowo dobrze w każdych warunkach. Manualna skrzynia biegów wyposażona jest w bardzo niski bieg pełzający i anti-stall, umieszczony w przeciwieństwie do rewersu na drążku zmiany biegów. Ford podjął dodatkowe środki ostrożności, aby mieć pewność, że nie wciśniesz go przypadkowo przy dużych prędkościach. Powód. Jego ekstremalna redukcja sprawia, że Bronco jedzie 12mph przy 4000+ RPM. Jest to wyraźnie zaprojektowane tylko dla tych chwil, kiedy utkniesz AF i potrzeba wszystkiego oprócz wyciągarki, aby wyciągnąć Bronco z kłopotów.

Zawieszenie i dlaczego bije Wranglera

Nie jest tajemnicą, że Ford wprowadził Bronco, aby dać Jeepowi Wranglerowi szansę. W tym celu inżynierowie Forda zdecydowali się na zastosowanie niezależnego przedniego zawieszenia. Choć opinie na temat tego wyboru konstrukcyjnego wahają się od rewelacyjnych do okropnych, przyjrzyjmy się konsekwencjom zastosowania przedniego niezależnego zawieszenia w modelu 2022 Bronco.

Na wstępie warto wspomnieć, że zarówno przód jak i tył wyposażono w osie DANA i blokowane mechanizmy różnicowe. Pożądane wykończenie Sasquatch przyniesie również wzdłuż pozycji wrażliwe amortyzatory Bilstein.

Niezależne przednie zawieszenie jest częścią systemu HOSS opracowanego przez Forda. HOSS to skrót od High-Performance Off-Road, Stability, Suspension. Zasadniczo Ford chce, aby Broncosem można było jeździć szybko, także poza drogą. W tym celu niezależne zawieszenie zmniejsza masę nieresorowaną pojazdu, kompensując i tak już ciężką oś. Aby postawić na swoim, Ford wziął Bronco o standardowej specyfikacji i rzucił go w wyczerpujący, 1000-milowy wyścig Baja. Jedynym uszkodzeniem Bronco były dwie przebite opony. Na koniec tego wszystkiego udało się nawet zająć3 miejsce!

Kolejną zaletą przedniego niezależnego zawieszenia jest możliwość zastosowania obok niego nowoczesnego zębatkowego mechanizmu kierowniczego. W przeciwieństwie do układu kierowniczego z kulą skrętną, który został wymuszony w Wranglerze przez masywną oś przednią, zębatkowy układ kierowniczy Bronco zapewnia bardziej bezpośredni kontakt pomiędzy kierownicą a przednimi oponami. Biorąc pod uwagę, że na wyboistych terenach występuje wiele drgań i wibracji, bardziej bezpośrednie połączenie z przednimi kołami jest zdecydowanie mocną stroną.

Jazda Bronco w terenie

Oprócz inteligentnego projektu, sztuczek we wnętrzu i przemyślanego zawieszenia, chcemy wiedzieć, jak Bronco radzi sobie w swoim naturalnym środowisku. Off-road. Aby sprawdzić możliwości terenowe samochodu, nie trzeba mieć najwyższej klasy toru wyścigowego. Kiedy już się go uruchomi, łatwo można stwierdzić, gdzie są granice możliwości Bronco. I bez wątpienia Ford podniósł poprzeczkę na zupełnie nowy poziom, wzbudzając strach w Wranglerach na całym świecie.

Jeśli chodzi o geometrię, krótkie zwisy, duży prześwit i odpowiedni rozstaw osi sprawiają, że Bronco jest doskonałym kandydatem do zadań terenowych. Te cechy, wraz z solidnymi 35-calowymi oponami, pozwalają Bronco pokonywać urwiska, skały i błoto bez obijania się o podwozie czy zderzaki.

Podwozie Bronco jest dość szerokie, ale promień skrętu jest wąski i daje poczucie zwinności. Po podłączeniu funkcji Trail Turn Assist, ABS przeciągnie tylne wewnętrzne koło i pozwoli na pokonywanie ciasnych zakrętów.

Przełożenia ustawione pomiędzy 3.06 a 1 oraz bardzo krótkie przełożeniepierwszego biegu pozwalają Bronco na pokonanie prawie każdego stromego zbocza. Pociągnij za kołnierz na drążku zmiany biegów i wrzuć bieg pełzający (6,558:1), a Bronco zamieni się w potwora stworzonego do manewrowania w technicznym terenie.

Jednym z obszarów, w którym Wrangler mógł zdobyć przewagę nad Bronco, jest opadanie opon na nierównym terenie. Konstrukcja pełnej osi sprawia, że koła lepiej przylegają do podłoża, a to jest szczególnie przydatne, gdy chcemy wykorzystać każdy dostępny kawałek trakcji. Podczas gdy Wrangler jest bardzo elastyczny, co pomaga w tym zakresie, Bronco z odłączonymi drążkami skrętnymi będzie dzielnie walczył. Innymi słowy, potrzeba wielu nierówności, aby oderwać koła Bronco od ziemi.

Testy wykazały, że Bronco najlepiej czuje się na drogach gruntowych i szutrowych. Wrangler jest bardzo obciążony na krawędziach i wybojach, jest rzucany jak szmaciana lalka. Z drugiej strony, zawieszenie Forda w Bronco znacznie przewyższa konkurencję w jeździe po brudzie i żwirze.

Końcowe przemyślenia

To było długie oczekiwanie. Od czasu, gdy Wrangler po raz ostatni miał prawdziwego konkurenta prosto z linii produkcyjnej, minęło sporo czasu. Po dziesięcioleciach drzemki Bronco został przywrócony do życia i prowadzi bardzo ostrą walkę z Wranglerem Jeepa.

Dzięki wytrzymałemu wnętrzu, zdejmowanym elementom nadwozia i mnóstwu momentu obrotowego oraz technologii off-road, Bronco z 2022 roku sprawdza się zarówno na drodze, jak i poza nią. Chociaż z pewnością ucieszyłaby nas opcja z mocnym V8, obie dostępne jednostki napędowe zapewniają wystarczającą moc i moment obrotowy, aby zapewnić odpowiednie, szorstkie, pełne adrenaliny doświadczenie off-roadowe.