Jak wyczyścić podsufitkę w samochodzie
Każdy chce, aby jego samochód wyglądał jak...
Gran Turismo Omologato lub GTO, stało się synonimem tego, co stało się najmocniejszą dominacją muscle carów zarówno na amerykańskich tylnych drogach, jak i autostradach. Kiedy w 1969 roku pojawił się na rynku, nikt nie spodziewał się sukcesu, jaki Pontiac miał odnieść dzięki GTO Judge. To, co nastąpiło w kolejnych latach, pozostanie w historii jako kamień milowy dla społeczności amerykańskich muscle carów.
Oryginalny Pontiac GTO rozpoczął produkcję w 1964 roku i miał dziesięcioletni przebieg do początku 1974 roku. GTO był budowany i sprzedawany jako bardzo agresywny muscle car, szczycący się silnikiem o dużej pojemności i unikalnymi liniami projektowymi.
Pontiac GTO z 1964 r. od początku zmieniał oblicze branży w Detroit. W gruncie rzeczy była to dość prosta koncepcja. Pontiac zaczął od łagodnego, średniej wielkości Tempesta, a następnie wyposażył go we wszystkie niezbędne części do pracy przy dużych obciążeniach, aby umieścić w nim najmocniejszy w tamtych czasach silnik 389. Dodaj do tego wyścigowe oznaczenie "GTO" oraz komfortowe wyposażenie charakterystyczne dla Pontiaca i masz zwycięzcę.
Pontiac GTO był absolutnym hitem i w krótkim czasie konkurenci zaczęli wymyślać swoje unikalne wersje tego nowatorskiego pomysłu. Rok 1969 jest uważany przez wielu ludzi za najbardziej płodny w amerykańskim przemyśle motoryzacyjnym, zwłaszcza jeśli chodzi o muscle cars. Wyścig o miano najlepszego pony cara nigdy wcześniej nie był tak zacięty i nie toczył się między tak wieloma konkurentami.
W skrócie, dzięki Pontiacowi GTO z 1969 roku, mogliśmy zobaczyć jak Dodge Charger R/T, Ford Mustang Boss 429, Yenko Nova SC427 czy słynny Plymouth Road Runner kształtują to, co dziś znamy jako złotą erę muscle cars. Przyjrzyjmy się, co sprawiło, że Pontiac GTO z 1969 roku, o przydomku Kozioł, był tak znany, by wyróżniać się w tłumie gwiazd.
Oryginalny Judge najprawdopodobniej miał być ekonomicznym muscle car, prawdopodobnie dostępnym tylko w jednym kolorze i z podstawowymi gumowymi matami podłogowymi. W przeciwnym razie, został zaprojektowany tak, aby gościć najlepsze pakiety wydajności dostępne w tamtym czasie.
Istniejący jako opcja o wartości 332 dolarów w GTO hardtop lub kabriolecie, Judge mógł mieć jeszcze więcej funkcji. Standardowy silnik Ram Air III V8 o mocy 366 KM był sparowany z 3-biegową skrzynią manualną z dźwignią Hurst T-handle. Samochód był jednak wyposażony w standardowe, twarde zawieszenie GTO i wyścigowe szyby.
Aby uzyskać jeszcze większe osiągi, nabywcy mogli zdecydować się na Ram Air IV, który wykorzystywał rewolucyjną konstrukcję krzywki, aby wycisnąć do 370 KM. Jednak trzeba było zawsze powyżej 3000RPM, aby uzyskać moc do kół i 4-biegowa ręczna nie była najlepsza w branży albo. Automatyczna 4-biegowa skrzynia biegów wraz z przednimi hamulcami tarczowymi i wspomaganiem kierownicy były znacznie lepszym wyborem dla Pontiaca GTO Judge.
Na zewnątrz, unikalny tylny spojler wyróżniał się w tłumie, a towarzyszył mu ten sam kolor Carousel Red, znany przez Chevroleta jako Hugger Orange. Wzdłuż tylnego spojlera umieszczono dziwaczny obrotomierz na masce i inspirowane wyścigami listwy na drzwiach. Pontiac GTO Judge z 1969 roku stał pięknie na kołach Rally II pozbawionych chromowanych obwódek i obutych w opony G70-14.
Kiedy zatrzymywał się obok siebie na czerwonym świetle, można było się dwa razy zastanowić, zanim podjęło się walkę z Sędzią. Ram Air IV rozpędzał się od 0 do 60 mph w bardzo szybkim jak na swoje czasy czasie, 5,1 sekundy. Gdyby tego było mało, podczas oficjalnego przejazdu po torze przeszkód, Sędzia GTO pokonał ćwierć mili w 14,77 sekundy przy prędkości 96,5 mph, z Ram Air III i 4-biegową skrzynią manualną.
Później, Sędzia ponownie testował na torze przeszkód, tym razem z Ramem IV. Zrzucił 1,1 sekundy z pierwotnego czasu i przejechał przez linię mety z prędkością 105 mil na godzinę. Zgodnie ze swoją nazwą, Sędzia wymierzał uliczną sprawiedliwość każdemu, kto był na tyle nieświadomy, aby o nią poprosić. To nie tylko dodatkowe konie mechaniczne pozwoliły uzyskać czas na ćwierć mili. W rzeczywistości, z ekstremalnie nisko ściętymi przełożeniami (2,22:1 do 1:1) i hipoidalnym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu, Judge ciągnął za sobą wszystko, aby wystartować na granicy przyczepności opon G70-14 i kopać aż do granicy ćwierć mili.
Z niezliczonych artykułów i książek napisanych na jego cześć; nie trwało długo, aby GTO Judge stać się bardzo kolekcjonerski samochód. Chociaż rozpoczął się jako everyman niedrogie muscle car, ostatnie aukcje w wysokiej profilu domów aukcyjnych udało się napędzić ceny do 6-cyfrowego terytorium.
W rzeczywistości, większość 4-biegowe Ram Air IV GTO Sędziowie w dobrym stanie będzie licytowane w dowolnym miejscu między 30.000 dolarów i 80.000 dolarów. Różnice w cenach uwzględniają stan pojazdu, istnienie oryginalnych akcesoriów oraz dokumentację.
Nie są to jednak najdroższe GTO na rynku. Oto ciekawostka: w latach 60. ubiegłego wieku, szukając muscle cara, najczęściej życzyło się sobie solidnego dachu nad głową. Nieprzyzwoita ilość mocy produkowana przez duże V8 była przerażająca, a każda kraksa, poślizg czy dachowanie mogło być śmiertelne w kabriolecie.
Mimo to, wyprodukowano ograniczoną liczbę kabrioletów Pontiac GTO Judge. Ze względu na ich rzadkość, aukcje widział je sprzedawane do 620.000 dolarów, gdy w stanie idealnym. To więcej, niż wiele supersamochodów osiąga dzisiaj.
Pontiac wyprodukował największą ilość GTO w 1969 roku. Mimo to, model ten stanowił 6,883 sztuk z 72,287 wyprodukowanych GTO. Mimo że był to okres boomu na produkcję muscle carów, wczesne lata 70. nie były idealnym momentem na posiadanie gazowego coupe. W związku z tym, sprzedaż drastycznie spadła w kolejnych latach, zmniejszając się do zaledwie 374 sztuk w 1971 roku.
Pomimo szybkiego dojścia do władzy i równie szybkiego spadku, Pontiac GTO Judge pozostawił po sobie silne dziedzictwo, podziwiane przez miłośników muscle carów na całym świecie. Niektórzy ludzie inspirują całe pokolenie. Może to być przykład ciężkiej pracy i wytrwałości. Może to być poprzez wskazówki i mądre słowa. W podobny sposób Pontiac GTO Judge wytyczył drogę temu, co stało się ukochaną niszą i symbolem amerykańskiej motoryzacji: muscle car.
Zawdzięczamy GTO Judge istnienie takich genialnych bestii jak Hemi Cuda, ale jeszcze bardziej zawdzięczamy mu możliwość zobaczenia, na czym tak naprawdę polegała istota coupe z silnikiem V8 big-block. Bezsensowna, surowa moc dostarczana na ziemię przez poszarpane opony.
Jeśli kiedykolwiek będziesz miał okazję pojeździć takim samochodem, zrób sobie przysługę. Rozgrzejcie potężny Ram Air, znajdźcie pustą ulicę, opuśćcie szyby, wciśnijcie pedał gazu i zanurzcie się w dźwiękach mechanicznej symfonii wydobywających się spod wibrującej maski i wydobywających się przez odwrócone podwójne tłumiki.
Handel używanymi samochodami w Polsce jest popularną i często jedyną formą poszukiwania...
Czytaj więcejPOWRÓT DO: Blog Zero to 60 Times Muscle Cars 1969 COPO Camaro - rzadka bestia 1969...
Czytaj więcejPOWRÓT DO: Blog Zero to 60 Times Samochody elektryczne Rivian R1T - doskonały...
Czytaj więcejKażdy chce, aby jego samochód wyglądał jak...
Niewiele rzeczy jest tak irytujących jak...
Dbamy o wydajność Twojego samochodu i Twoje...