loader
Recenzje

Lincoln Navigator L podnosi poprzeczkę dla dużych luksusowych SUV-ów

Mieliśmy okazję przyjrzeć się z bliska modelowi 2019 Lincoln Navigator. Jest to jeden z największych - jeśli nie największy - pełnowymiarowych SUV-ów na drodze. Tak, GMC Yukon i Chevy Suburban oraz Ford Expedition to duże SUV-y, ale Navigator-L wciąż wyróżnia się na szczycie drabiny. W rodzinie Navigatora jest dwóch członków - standardowy i L, który oznacza, jak można się domyślić, wersję L(ong).

Navigator-L różni się diametralnie pod względem rozmiarów

Standardowy Navigator mierzy 207,4 cala i ma 122,5-calowy rozstaw osi. Standardowa wersja jest mniej więcej tej samej wielkości co konkurencja z GMC, Chevroleta i Forda. Navigator-L ma natomiast 221,9 cm długości i 131,6-calowy rozstaw osi. Dla kierowcy różnica w rozmiarze jest zauważalna i drastyczna.

Wyobraź sobie, że wsiadasz do Navigatora-L - po tym, jak wcześniej prowadziłeś model o standardowych wymiarach - jest to nieco szokujące. Nagle musisz zdać sobie sprawę z dodatkowej długości podczas wykonywania tak prozaicznych czynności, jak parkowanie w lokalnym supermarkecie, podjeżdżanie obok pompy benzynowej na ulubionej stacji lub zmiana pasa ruchu na lokalnej autostradzie.

To właśnie wtedy zauważasz, jak bardzo takie urządzenia wspomagające jazdę jak kamera 360 stopni i kamera 180 stopni oznaczają większe bezpieczeństwo. Inne urządzenia, takie jak system monitorowania martwego pola, system ostrzegania o zmianie pasa ruchu i inne, zwiększają komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Navigator jest zbudowany w oparciu o konstrukcję body-on-frame. Jego jazda jest bardzo niefrasobliwa. W Navigatorze zastosowano niezależne, czterowahaczowe tylne zawieszenie, zamiast solidnych tylnych osi i sprężyn. Oznacza to, że zamiast uderzać w wyboje lub koleiny i karać ludzi w środku, zawieszenie pokonuje problem, zapewniając kierowcy i pasażerom komfort.

Navigator-L prowadzi się dobrze jak na duży pojazd

Jak na pojazd, który waży ponad trzy tony, Navigator prowadzi się bardzo dobrze. Na zakrętach Navigator pozostaje stabilny i trzyma się każdej linii, którą wybierze kierowca. To zabawne, ale można by pomyśleć, że tak duży pojazd jak Navigator może wykazywać duże przechyły nadwozia lub przechyły zależne od nawierzchni drogi. Jednak Navigator pozostaje niezwykle stabilny. Jest to prawdopodobnie spowodowane tym, że SUV ma nisko położony środek ciężkości. Oznacza to, że nawet jeśli droga staje się kręta, z dużą ilością zmian jezdni i przesunięć terenu, Navigator pozostaje stabilny. Tendencja do przechylania się nadwozia jest funkcją środka ciężkości pojazdu i jego momentu biegunowego (momentu, w którym przekracza on pion i zaczyna się przechylać).

Navigatora po drodze napędza 450-konny silnik V-6 twin-turbo. Silnik ten wytwarza około 500 funtów momentu obrotowego, więc mocy jest więcej niż wystarczająco w każdej sytuacji. Za przeniesienie mocy z tej jednostki napędowej odpowiada 10-biegowy automat. Połączenie silnika i skrzyni biegów pozwala Navigatorowi rozpędzić się od 0 do 60 km/h w ciągu 5 sekund, a jego prędkość maksymalna wynosi 115 mph. Oszczędność paliwa jest zaskakująco dobra - 16 mpg w mieście i 23 mpg na autostradzie.

W międzyczasie Navigator wygodnie mieści siedem do ośmiu osób. W standardowym układzie - dwa-trzy - siedzi całkiem przyjemnie. Nadal jest wystarczająco dużo miejsca na nogi, biodra i uda. Oparcie fotela zapewnia doskonałe podparcie dolnej i środkowej części pleców. Podparcie to jest kluczowe dla umożliwienia pasażerom spędzenia wielu godzin w tych samych miejscach, gdy Ty wyjeżdżasz na weekendowy wypad. Szczerze mówiąc, wygodne i wspierające siedzenia oznaczają, że będzie Ci całkiem wygodnie.

Co ciekawe, dno foteli jest wygodne dzięki bardzo subtelnemu zestawowi bolsterów wbudowanych w dno fotela. Na wysokich oparciach w stylu kapitańskim kierowca i pasażer powinni znaleźć wygodną pozycję. Po tym wszystkim, jak można nie znaleźć wygodnej pozycji w fotelu reguluje 30 sposobów. Tam inne regulowane fotele są dostępne na różnych poziomach wykończenia Navigatora, ale maksymalnie regulowany 30-kierunkowy fotel w Black Label daje tak wiele możliwości regulacji, że trudno nie znaleźć dokładnie tego, którego potrzebujesz. We wszystkich wersjach wyposażenia, gdy już dostosujesz pozycję siedzącą, reszta to bułka z masłem, ponieważ pedały i wszystkie elementy sterujące na kierownicy są w zasięgu ręki lub znajdują się w pobliżu kierownicy na desce rozdzielczej. Do elementów sterujących należą m.in. reflektory i tylna klapa.

Jazda Navigatora jest komfortowo elastyczna

Jak już wspomniano, SUV Lincolna ma komfortową, elastyczną jazdę. Jeśli Navigator trafi na kiepską nawierzchnię, wszyscy pozostaną w komfortowych warunkach, ponieważ zawieszenie łagodzi większość wstrząsów. Kiedy SUV napotyka terenowe, tylne trasy, pięciopozycyjny przełącznik trybu pracy nabiera dodatkowego znaczenia. Połączenie przełącznika trybów i zdolności długiego rozstawu osi do radzenia sobie z trudnymi drogami zapewnia pasażerom komfort, gdy Navigator się porusza. Przełącznik trybów, który ustawia amortyzatory na drogę przed sobą, ma pięć ustawień. Obejmują one:

  • Excite - sportowy
  • Conserve - wydajny
  • 4X4 - automatyczny
  • Slippery - błoto i śnieg
  • Deep - głębokie błoto i śnieg

Każdy parametr jest powiązany z elektrycznie sterowanymi adaptacyjnymi amortyzatorami, które ustawiają amortyzatory w celu zapewnienia maksymalnego komfortu. Reakcja, jazda i prowadzenie stają się lepsze dzięki dwubiegowemu pakietowi holowniczemu SUV-a, który obejmuje mechanizm różnicowy o elektronicznie ograniczonym poślizgu, wytrzymałą chłodnicę, chłodnicę oleju przekładniowego i dwubiegowy niski bieg, który jest również częścią systemu holowniczego. Jest to całkiem niezły system i wykorzystuje zaawansowaną strukturę pickupów Forda.

Lincoln w zeszłym roku dokonał restylizacji Navigatora. Choć większość projektów jest ładnie niedopowiedziana, są miejsca, w których zespół projektowy poszedł za burtę. Na przykład, zespół projektowy zastosował duże ilości chromu pomiędzy stylowymi reflektorami. Lepiej byłoby użyć wyczernionej kratki, ponieważ jest ona o wiele bardziej efektywna. Zastanawiamy się też, dlaczego Lincoln stosuje system świateł drogowych, ponieważ słońce padające na ogromne połacie chromu jasno pokazuje, że za nami stoi Navigator.

Od frontu, projekt płynie w górę wznoszącej się maski silnika, która przesuwa się w górę do słupka A. Przy tym słupku przednia szyba jest dość mocno pochylona. Z tego miejsca linia dachu przesuwa się w górę, w zaokrągloną linię dachu i dalej do słupka D (tylna klapa). Tylna klapa stanowi całkiem ładne wykończenie, ponieważ łączy linię dachu z tylną klapą. Tylne światła są również ładnie wykonane.

Jedną z cech, która przypadła nam do gustu, jest uruchamiany nogą przełącznik klapy. Jeśli masz ręce pełne zakupów, miło jest mieć to pod ręką.

Kolejną ciekawą funkcją, której można się spodziewać w pojeździe z najwyższej półki, takim jak Navigator-L, jest system wycieraczek z czujnikiem deszczu. Jeśli włączymy wycieraczki w dniu, w którym jest silna mgła, wycieraczki pozostaną zaparkowane do momentu, w którym pojawi się wystarczająca ilość wilgoci, aby miały sens ich zamiatanie. Do tego momentu wycieraczki pozostają zaparkowane tam, gdzie są. Ta funkcja jest standardem w BMW od lat i miło jest zobaczyć ją w takim pojeździe jak Navigator-L.

Dach panoramiczny ma wiele zastosowań

Kolejną wspaniałą cechą jest dach panoramiczny. Rozciągający się od słupka A do słupka C, dach panoramiczny pozwala na oglądanie nieba dookoła, jednocześnie chroniąc przed warunkami atmosferycznymi. Najbardziej praktyczną cechą, jaką znaleźliśmy w ogólnym systemie jest wbudowany cień, który chroni Cię przed słońcem i jego ciepłem w razie potrzeby. To działa dobrze.

Niektórzy mogą się zastanawiać, czy warto zapłacić za takie elementy jak konfigurowalny 13-calowy ekran dotykowy, na którym pojawia się pakiet wskaźników. Albo, czy warto kosztować 10-calowy konfigurowalny ekran dotykowy na środku deski rozdzielczej, czy nie? Odpowiedź brzmi: tak. Warto, ponieważ 13-calowy ekran nie tylko wyświetla wskaźniki i takie tam, ale również dostarcza Ci ostrzeżeń z różnych podsystemów bezpieczeństwa. Na przykład, jeśli otrzymasz powiadomienie z monitora martwego pola, to kontrolka pojawi się na 12-calowym ekranie dotykowym. Przed kierowcą znajduje się również wyświetlacz head-up, który pozwala kierowcy obserwować drogę przed sobą, a jednocześnie odbierać informacje.

Tryb ten omawialiśmy wcześniej. To znacznie więcej niż gadżet. Jest to łatwy i istotny sposób na szybkie wdrożenie kluczowych funkcji. Jeśli chodzi o inne kluczowe funkcje, informacje o pojeździe, bezpieczeństwie, samochodzie są umieszczane na głównym - 12-calowym - ekranie, podczas gdy 10-calowy ekran zapewnia wejścia do systemu infotainment.

Tego typu technologia pomaga wyjaśnić, dlaczego rodzina Navigatora jest tak droga. Oto ceny:

  • Standard Navigator: 74 500 dolarów
  • Select: 78 850 dolarów
  • Select-L: 82 850 dolarów.
  • Reserve: 86 500 USD
  • Reserve-L: 89 700 USD
  • Black Label: 97 690 USD
  • Black Label-L: 100 850 dolarów

Nasz werdykt:

Rodzina Lincoln Navigator jest zdecydowanie lepsza od zeszłorocznej wersji. Spójrzmy prawdzie w oczy; Lincoln wykorzystał najlepsze cechy platformy Forda F-150, takie jak konfigurowalne elementy przedniego zawieszenia, które wspomagają kontrolę podczas przeprojektowywania Navigatora. Nowy projekt jest czysty i poza odrobinę zbyt dużą ilością chromu - jak na nasze gusta - z przodu, reszta planu jest doskonała. Prawdą jest, że oprócz modeli takich jak Lexus, BMW, Mercedes, Audi, Porsche i Infiniti, rodzina Navigatora nie jest niedroga. Ale, jest wiele do powiedzenia na temat projektu i pracy rozwojowej, która poszła w tym SUV. Pomyśl tylko o tym, jeśli sprzedaż spowolni - jak się przewiduje - będziesz bardziej niż prawdopodobne, że będziesz w stanie znaleźć świetne oferty na te pojazdy.